Sunday, May 31, 2009

S.A.M.P.A.H

Aku benci sama sampah
Dimataku sampah itu kotor
Dimataku sampah itu jijik
Dimataku sampah itu busuk
Semua benci sama sampah
Semua tempat ada sampah
Di mana-mana pun ada sampah

Aku tak mahu sama sampah
Aku tak mahu lihat sampah
Aku tak mahu bau sampah

Malang
Sampah itu tetap ada
Sampah itu tetap bertamu
Sampah itu tetap melekat

Membuatkan aku hilang pertimbangan
Hilang kewarasan
Hilang kesabaran

Menggelegak hati
Meronta-ronta jiwa
Langkah perlu diambil
Agar sampah ini tidak lagi berleluasa
Agar sampah ini tidak lagi berkuasa
Seterusnya aku
Tidak lagi menderita

Sampah itu aku perlu kutip
Sampah itu aku perlu humban
Sampah itu aku perlu bakar
Sampah itu aku perlu tanam

Agar
Sampah itu tidak lagi besar
Sedikit demi sedikit menjadi kecil
Dan hilang dari pandangan
Diterbangkan oleh angin yang bertiup
Bergerak ke suatu tempat yang lain
Bertemu sampah-sampah lain

Ketahuilah
Di sini bukan tempat kamu
Aku tak mahu kamu di sini
Pergilah...
Pulangkan kedamaian yang dulu milik aku!


~Maaf, Kamu sememangnya sampah di mata aku~

3 comments:

  1. hmmm... kalaulah sampah2 itu yg membacanya... bisa gamat ni....

    ReplyDelete
  2. Gamat jika si sampah itu membaca. Jika tidak?

    ReplyDelete